Szalézi Ifjúsági mozgalmak
Szalézi Ifjúsági mozgalmak
https://szalim.hu/szalezi-oratoriumok/
Mi a szalézi oratórium?
A szaléziak tevékenységi köre szerteágazó, hiszen minden környezetben másra van szükség, és így sokféleképpen valósulhat meg a Don Bosco által elkezdett küldetés.
Magyarországon több szalézi oratórium is működik, ahol Don Bosco lelkisége szerint foglalkoznak a környékbeli fiatalokkal s szervezik iskolán kívüli, szabadidős programjaikat. Fontos azonban leszögezni: az oratórium nem elsősorban a helyszín, ahol a foglalkozás zajlik, hanem a cselekvés, ami ott folyik! Így tehát oratóriummá válhat akár egy nagy focipálya, vagy egy aprócska szoba, egy füves rét, egy autóbusz és egy uszoda is.
A szalézi rendház udvara, a sportpályák, a játék- és tanulótermek lehetőséget adnak, hogy oratóriumot varázsoljunk belőlük. Ezért a legtöbb szalézi háznál helyiségként is megtalálható az oratórium, hiszen ez a szalézi lelkiség egyik alapköve. Az oratórium az informális nevelés színtere, ahol a személyes találkozásokon keresztül a lélek mélyére lehet hatolni. Mindazonáltal az oratóriumban nem csupán játékkal várják az érdeklődőket, hanem sok helyen korrepetálást is végeznek, szakköröket működtetnek, csoportokat alakítanak (pl.: színjátszó, ima csoport, kisközösségek).
Az oratóriumban mindenki úgy érezheti, hogy – sajátos szerepének megfelelően – aktív részvételre, felelősségvállalásra kapott meghívást. Ezt a meghívást követik a szalézaik önkéntes segítői, a szalézi animátorok is, akik nélkül egyik oratórium sem tudna működni.
A szalézi művek Don Bosco oratóriumi tapasztalatából születtek. Eszerint az oratórium négy, egymást kiegészítő alappillérre épül, amelyek mindegyike megjelenik valamilyen módon minden szalézi intézmény életében. Az oratórium tehát:
- Otthon – amely befogad
- Iskola – ami az életre nevel
- Plébánia – amely evangelizál
- Udvar – ahol barátokként vidáman együtt lehetünk
A megelőző nevelési módszer
A megelőző módszernek célja az életszentség. A Don Bosco nevéhez fűzhető nevelési módszer a szereteten alapszik: „Nem folyamodik kényszerhez, hanem az értelem, a szív és az Isten utáni vágy erőforrásához, amely ott van minden ember lelke mélyén.” (SDB Alapszabályok 38.) A megelőző módszer hatékony a nevelésben a mai napig: a világgal együtt kicsit a gyerekek is változnak, de a módszer még ma is aktuális.
A megelőző módszernek 3 oszlopa van: értelem, vallás és szeretetteljesség.
Értelem: Amit a nevelő kér az tudatos, okot és magyarázatot ad a nevelt számára, hogy ő ne tekintélyelvből fakadóan, hanem saját belátása szerint cselekedjen. A nevelő nem megoldásokat ad a fiatal kezébe, hanem technikákat mutat számára, amiket más helyzetben is alkalmazhat. Vannak szabályok, de ezek már a kezdetekben tiszták, egyértelműek. A nevelő bízik a fiatalban, feladattal bízza meg, és bizalommal kíséri végig az úton.
Vallás: A megelőző módszer Isten jelenlétének pedagógiája. Istené, aki jelen van az oratóriumban a szentségek, vallási gyakorlatok, imák, lelkigyakorlatok által. A szalézaik és az animátorok példamutató keresztény élete és a fiatalokkal való jelenlétük közvetíti számukra az Isteni szeretetet.
Szeretetteljesség: „Családiasság nélkül nem lehet szeretetet kimutatni, viszont enélkül nem várható bizalom. Aki azt akarja, hogy szeressék, bizonyítsa be, hogy szeret.” (Don Bosco) A nevelés legfőbb eszköze a nevelő személyiségéből áradó és sugárzó szeretet, amely nem holmi ömlengés, hanem higgadt, ésszerű, a gyermek javát ésszel is fontolóra vevő szeretet. A megelőző módszerben fontos a befogadás, a személyesség, illetve a családiasság, ami egyben szabadság, de tekintély is. A kapcsolatteremtési szándék az, amivel elnyerhető a fiatal bizalma: így válik az asszisztencia a rossz megelőzésére és a jóra nevelésre.